Om Dala Guldsmide
Dala Guldsmide älskar smycken och de har över 50-års erfarenhet i guldsmedsbranschen. De har fysiska butiker i Falun, Rättvik och Leksand. Deras butik, ateljé och verkstad i Rättvik är en av Sveriges största och modernaste. Dala Guldsmide arbetar såklart med traditionell teknik men använder också den senaste tekniken som ritning i CAD, 3D-skrivare, gjutning och lasersvets.
Dala Guldsmide säljer smycken och klockor från ledande varumärken och har även en stor kollektion med egna smycken. Webbutiken lanserades år 2014 och omsättningen växer stadigt varje år. Förra året omsatte bolaget över 15 MSEK, vilket är tillväxt på 27 % sedan år 2020. E-handeln är extremt viktig källa för tillväxten och därför satsar Dala Guldsmide stenhårt på deras webbutik.
PrestaShop och Shipit
Dala Gulsmide använder PrestaShop som är deras e-handelsplattform. PrestaShop är en välutvecklad e-handelslösning som används av flera hundra tusen e-handlare globalt. Plattformen är skalbar, vilket betyder att den fungerar lika bra för den lilla och stora webbutiken.
Shipit har en gratis fraktmodul till PrestaShop. Med hjälp av Shipit hanterar man informationen från kundernas e-handelsordrar via ett system och får fraktsedlar utskrivna med ett knapptryck. Shipit har stöd för alla leveranssätt som är relevanta inom e-handeln. Integrationen stödjer bl.a. Bring, CityMail, DB Schenker, DHL Freight, Postnord, UPS med flera. Dala Guldsmide använder i dagsläget Postnords tjänster såsom Varubrev, Rekommenderat brev, Spårbar brev och andra brevtjänster. Efterfrågan om olika nya leveransätt vuxit senaste tiden och Dala Guldsmide har målsättningen att lägga till nya transporttjänster i en nära framtid.
Varför Shipit?
Under en längre tid har Dala Guldsmide sökt efter ett system som kan underlätta deras orderhantering, leveransprocess och fraktadministration. De stötte på Shipit och det har fungerat utmärkt, med en positiv dialog med utvecklarna som aktivt lyssnar på deras behov och vidareutvecklar systemet.
Dala Guldsmides upplevelse av Shipit är mycket positiv och de skulle beskriva Shipit som en smidig, enkel och snabb fraktlösning. Mervärdet som Shipit skapar är att lösningen sparar mycket tid och resurser.
Jämfört med föregående års julhandel har Dala Guldsmide upplevt en betydande ökning i omsättning. Under föregående år hade de fullt upp med att hantera alla ordrar, medan i år hade de kunnat hantera ännu fler utan att behöva utöka personalstyrkan. Tack vare Shipit har det blivit extremt enkelt och smidigt att hantera utleveranser.
Mattias Sens på Dala Guldsmide AB säger att han rekommenderar Shipit för e-handlare.
Mattias Sens tillägger att det är extra roligt att det finns bra möjligheter att vidareutveckla lösningen. Shipit som fraktpartner är lyhörd och gör förbättringar som gynnar oss e-handlare.
LÄNKAR:
Läs mer om Prestashop kopplingen här
Vill du veta hur Shipit kan underlätta dina inrikes- eller utrikesleveranser och hur man integrerar ditt e-handelssystem med Shipit?
Läs mer om den snabba och enkla implementeringen av vår tjänst och tveka inte att fråga vår kundtjänst om våra mångsidiga tjänster alla vardagar kl. 9–15.
Mejla support(at)shipit.se eller chatta på hemsidan