FAQ
På den här sidan hittar du svar på vanliga frågor. Hittade du inget svar eller om du vill ha hjälp, kontakta gärna vår kundtjänst på vardagar kl 9-16.
Vanliga frågor
Fördelar med Shipit:
Låt konsumenten välja utlämningsställe med Shipits ombudsväljare
Effektivt och enkelt användargränssnitt
Stöd för de vanligaste transportörerna
Alltid korrekt EDI och kompletta fraktdokument
Bättre uppföljning och visibilitet
Integration till de vanligaste e-handelsplattformarna (Woocommerce, Shopify osv)
Användningsbaserad betalning (inga bolda avgifter eller startkostnader)
Har du precis startat din e-handel eller inte haft tid att ta beslut om vilka transportörer och fraktsätt du vill använda kan du använda Shipits avtal tills du har allt på plats.
Registrera dig som företag för att få tag i våra företagstjänster och priser.
Logga in i Shipit och klicka NY SÄNDNING, för att se ditt exakta paketpris för din leverans inrikes. Leveranspriset får du fram redan före du fyller in resten av leveransinformationen eller bokar frakten.
Du kan öppna ett Shipit konto via denna sida: https://www.shipit.se/registrera
Fyll i dina företagsuppgifter och skriv dina kundnummer till de transportörer som ni vill använda. Kontakta vår support om du vill använda en transporttjänst som inte finns på listan ([email protected]).
Om du väljer att använda Shipits avtal, kan du hoppa över kundnummer under registreringen.
Du behöver aktivera ett betalningssätt innan du kan börja använda ditt Shipit konto. Välj mellan Shipit Plånbok eller kontakta vår support om du vill bli en fakturakund.
Packning av försändelse
Kom ihåg att packa och skydda dina paket på rätt sätt.
Fäst det utskrivna adresskortet på paketet så att streckkoden syns tydligt.
En omsorgsfull och rätt packning är ytterst viktigt. En fel packad försändelse kan vålla skada på människor och andra försändelser, och det kan vara att produkten inte klarar av påfrestningen som skapas under transporten. En dålig packning kan orsaka leveransförseningar samt tilläggskostnader på frakten. Försändelsen kan även stoppas helt och hållet, varvid den skickas tillbaka till avsändaren.
Under färden kan försändelsen ha flera lossnings- och lastningsskeden.
Nedan följer några anvisningar för korrekt packning med hjälp av vilka man kan säkerställa att transporten sker smidigt.
Paket:
Välj alltid rätt slags förpackning
Använda papplådor förlorar sin hållbarhet.
Försäkra dig om att förpackningsmaterialet är hållbart och i bra skick.Försök att alltid packa lådan full
Fyll alltid lådan helt och hållet. Lägg vid behov till vaddering så att produkten inte kan flytta på sig.Slut förpackningen noggrant med tejp
Slut förpackningen noggrant med tejp. Det bästa alternativet är att tejpa som formen av ett H.Gör tydliga försändelsebeteckningar
Kom ihåg att ta bort gamla etiketter och beteckningar, särskilt gamla beteckningar om farliga ämnen.
Streckkoden ska vara rak och inte vara vikt över kanten.Tunga paket
Över 70 kg ska alltid vara på pall och vissa paket måste packas på pall redan vid 35 kg.
Pallar:
Lasta stramt och kompakt
Packa pallar jämnt och kompakt, överlappande om möjligt.
Pallen ska vara sådan att man kan lasta ovanpå den.Överskrid inte kanterna
Varorna ska vara placerade på pallen i sin helhet utan att de överskrider kanterna.
Ingen del av försändelsen får hänga utanför eller komma ut genom pallens springor.Pallens jämna yta
Den jämna ytan gör pallen mer hållbar och det är lättare att lasta andra försändelser ovanpå den.
Många transportföretaget debiterar en extra avgift för försändelser ovanpå vilka man INTE kan lasta annat.Knyt fast ordentligt med band eller förpackningsplast
Fäst förpackningarna i pallen med band eller förpackningsplast.
Kom ihåg att ju större produktens massa är desto bättre fästning. Plastband räcker t.ex. inte till för att hålla en motor på plats.Sändningsdokumentens placering på pallen
Pallarna lastas ofta på varandra, så etiketter och transportdokument ska fästas på sidan av försändelsen, inte ovanpå. Markera även tyngdpunkten, om den är på ett ovanligt ställe.
Shipit-plånboken är kopplad till ditt Shipit-konto, som du får när du registrerar dig som vår användare med din e-postadress. Du kan lägga till pengar i plånboken med en onlinebankbetalning medan du är inloggad i Shipit. När pengarna väl är överförda kan du betala för alla dina beställningar från din plånbok, så du behöver inte göra en nätbanksinbetalning varje gång du vill skicka något.
När du sätter in pengar i din plånbok får du automatiskt tillgång till företagets prislista, vilket gör att du skickar ditt paket billigare.
Du kan också aktivera automatisk kreditkortsinsättning för din plånbok
Försändelser med våra avtal får inte innehålla ämnen som klassificeras som farliga. Icke anmälda farliga ämnen är en allvarlig risk för transporten och underlåtenhet att följa bestämmelserna kan leda till rättsliga åtgärder. Mer information hittar du under frågetecknet
Mer information hittar du i följande länkar:
Farliga ämnen
Förbjudna försändelser
Litiumbatterier
Om du vill skicka farligt gods med egna kundnummer. Kontakta vår support ([email protected]) så hjälper vi dig att komma igång.
Om du skapar en leverans med vårt TA-system, så kan du ladda ner fraktetiketterna direkt efter att du skapat leveransen. Klicka på "Ladda ner transportdokument (PDF)" för att hämta alla dokument.
Med våra färdiga integrations-moduler kan du ladda ner fraktetiketten direkt in i din webshop. Det är också möjligt att logga in i Shipits system och ladda ner dom därifrån under orderhistorik (Skriv ut).
Du kan själv spåra din försändelse med hjälp av försändelsens ID. Om du inte sparade ditt frakt-ID kan du hitta det i din beställningsbekräftelse via e-post eller när du loggar in på ditt Shipit-konto och kolla i din orderhistorik.
Du kan spåra ditt paket i din Shipit-orderhistorik. Historiken hittar du när du är inloggad under knappen "Ny sändning" på fliken "Historik".
API-lösning för fraktdokument och informationsöverföring
Shipit har stöd för DB Schenker Sveriges Shipment-API, men för att de ska fungera behöver du ha kundnummer, API-key, Customer-UNB och Customer Company Name från DB Schenker.
Ni kan använd nedan länk för att begära access för ditt företag: https://forms.office.com/e/9yTbMwnnBi
Välj "Customer, to be shared to your system developer" i formuläret och ange först Shipit Sverige AB och [email protected], därefter anges era företagsuppgifter.
DB Schenker återkopplar accessuppgifter till vår testmiljö. Efter att Shipit skapat och sänt in testsändningar för godkännande, via Shipit, till DB Schenkers Shipment-API support, återkopplas accessuppgifter till Schenkers produktionsmiljö.
För att testerna skall gå smidigt behöver ni återkoppla till Shipit kundservice ert svenska DB Schenker kundnummer samt vilka transportprodukter och tillval ni vill använda.
DB SCHENKER tjänster via Shipit:
DB SCHENKERparcel
DB SCHENKERparcel box
DB SCHENKERparcel ombud
DB SCHENKERparcel retur via ombud
DB SCHENKERparcel hem dag med kvittens
DB SCHENKERparcel hem dag utan kvittens
DB SCHENKERparcel hem kväll med kvittens
DB SCHENKERsystem
DB SCHENKERsystem home
Gå till "NY SÄNDNING" och Historik. Här kan du se hela din sändningshistorik och du kan även skriva ut kvitton och kopia av fraktdokument i efterhand.
Registrera dig som företag för att få tag i våra företagstjänster och priser.
Logga in i Shipit och klicka NY SÄNDNING, för att se ditt exakta paketpris för din leverans utomlands. Leveranspriset får du fram redan före du fyller in resten av leveransinformationen eller bokar frakten.
Shipit har färdiga integrationer för följande e-handelsplattformar: Ecwid, Finqu, Shopify, WooCommerce, OpenCart, Prestashop, MyCashFlow etc.
Dubbelkolla att du har rätt API-KEY och API-SECRET. För att kopplingen skall fungera krävs det att faktureringen är påslagen eller att det finns saldo på Shipit plånbok (Betalningen behöver aktiveras).
Kika även att testläget har ändrats till produktionsläge, om du trots detta inte kan få integrationen att fungera, vänligen kontakta vår partner eller Shipit support antingen via telefon, chat eller e-post.
Vi hjälper dig att komma igång.
De vanligaste orsakerna till att det inte går att skapa en sändning är att
Du har flera försändelser på gång i varukorgen, d.v.s. i Shipit varukorgen. Om du tar bort de extra sändningarna kommer din nuvarande sändning med största sannolikhet att lyckas. Du kan se varukorgen (skeppet) i det övre högra hörnet på sidan.
Förpackningens mått är felaktigt angivna. Vår kalkylator fungerar i centimeter och kilogram, du anger inte storleken i millimeter eller meter.
Postnummer eller dess format är felaktigt. Olika länder och regioner har olika former av postnummer, som ibland även innehåller bokstäver. Kontrollera postnumret.
Om postnumret är korrekt, men sidan inte länkar staden till det, kan du göra framsidan framåt från postnummersektionen genom att klicka var som helst på den "tomma" delen av sidan. Därefter aktiveras "fortsätt"-knappen och du kan fylla i resten av informationen.
Din webbläsare har cookies som hindrar sidan från att fungera korrekt. Rensa cookies i dina webbläsarinställningar, stäng hela webbläsaren och börja om.
Du har inte kryssat i rutan att du accepterar användarvillkoren och att du inte skickar farliga ämnen/förbjudna produkter.
Du kan få mer information om landsspecifika begränsningar och instruktioner här genom att välja ditt destinationsland. - Skicka paket inrikes och utrikes | shipit.se
Om du inte hittar ett land på listan finns det förmodligen ovanliga begränsningar där, eller så har vi inte hunnit lägga till dem ännu, i så fall kan du tipsa oss om det om du vill via e-post: [email protected]
Saknas betalningssätt. Fyll på Shipit Plånbok eller kontakta support(at)shipit.se, för att bli faktureringskund.
"Shipment AgentTo Error in agent" är ett felmeddelande för:
Ombudet inte finns längre
Om du har ändrat tjänst, men missat ändra ombudet
Detta fixas lättast genom att ändra ombud.
Etikett, fraktsedel, kvitto och eventuell proforma/handelsfaktura kan skrivas ut i efterhand genom att logga in i Shipit och klicka "Ny Sändning" --> Historik.
Kontakta vår support via chatt eller via e-post om leveransen har strul. Vi kommer att ta reda ut vad som har hänt med din leveransen. För att vi ska kunna hjälpa dig behöver du skicka information om leveransen till oss.
Skicka följande uppgifter till oss:
Sändnings-/spårnings-ID
Innehåll
Vänligen anmäl skadan direkt utan dröjsmål, så att vi kan meddela transportföretaget så snart som möjligt, så att reklamationstiden inte löper ut. (Anmälan kan göras före det officiella ersättningsanspråket, till exempel om det tar tid att få bilder och bilagor.)
Klagomål görs via e-post till adressen support at shipit.se
Om försändelsen är avsevärt försenad, men har anlänt, vänligen ange namnet på beställaren och mottagaren, samt spårningskoden, och en beskrivning av vad som hände.
Om försändelsen försvinner eller något är trasigt, fyll i följande information:
Kolli-ID eller sändningsnummer
Kontaktinformation
Transportföretag
Upphämtnings- och utdelningsdag
När märktes skadan och vem märkte skadan
Registrerades skadan vid erkännandet*
Vilken typ av skada det rörde sig om
Vilket gods var det?
Varornas värde och vikt (kvitto, proforma eller försäljningsfaktura eller annat dokument som styrker varans värde)
Har produkten restvärde
Går produkten att reparera? Om ja, hur mycket kommer reparationen att kosta?
Mängden på plagget
Fanns det transportförsäkring för försändelsen?
Glöm inte!
Foton på det skadade föremålet och förpackningen samt annat förpackningsmaterial (dessa är obligatoriska vid skada)
En handelsfaktura eller kvitto som verifierar värdet på försändelsen (detta är obligatorisk information för reklamationer vid förlust eller skada)* Observera att om paketet är skadat när mottagaren bekräftar att det tagits emot, ska skadan skrivas och rapporteras redan när leveransen kvitteras. I övrigt är transportföretagen inte ersättningsskyldiga.
Behåll förpackningen, varorna och de material som används för dem så att transportföretaget kan verifiera skadan om det så önskar.
Du kan redigera proformafakturan på Shipit.se portalen genom att öppna försändelsen från historiken och därifrån välja "redigera proforma". Redigering kräver alltid inloggning till ditt Shipit konto.
För postförsändelser kan CN23-formuläret inte redigeras, så en ny sändning behöver skapas.
Med Shipit kan du även enkelt skicka säsongsbetonade bulkförsändelser till dina kunder. Kontakta Shipit Support och beställ en massorder. Du kommer få en csv-fil som behöver fyllas med kunddata. Vi kommer importera in massordern och hjälpa dig med denna bulkförsändelse.
Kommersiella fakturor och proformafakturor används vid försändelser utanför EU för att meddela fraktbolaget och lokala tullmyndigheter om syftet med försändelsen. Dessa används för att fastställa tullvärdet på försändelsen och eventuella tullrelaterade åtgärder vid avsändande och mottagande sida. Observera att nästan alla transportföretag kräver en kommersiell eller proformafaktura i förväg för att säkerställa att försändelsen går till en destination utanför EU. Dokumentförsändelser (DOCS) kan röra sig fritt utanför EU och kräver ingen kommersiell faktura. Dokumentförsändelser har en viktgräns som varierar beroende på transportföretag, varefter de klassas som paketförsändelser. Prover är sändningar av varor, även om de ryms i ett dokumentkuvert.
Man kan välja att skapa en handels- eller proformafaktura via Shipit. Kontakta [email protected] för mer information om handels- eller proformafakturor.
Incoterms betyder internationellt erkända leveransvillkor. Med hänvisning till dem kan säljaren och köparen i kommersiella leveranser komma överens om vem som ansvarar för varorna under leveransen och transporten och i vilket skede ansvaret överförs.
Med hjälp av Incoterms-leveransvillkoren strävar säljaren och köparen till att undvika onödiga missförstånd. Incoterms-villkoren upprättas av Internationella handelskammaren (ICC) som besitter alla rättigheter till kommersiell publicering av dem. Den nyaste versionen är Incoterms 2020. Mer information får du på ICC:s hemsida.
Fraser som passar för alla transportformer:
EXW ”Ex Works” Hämtad från av avsändaren angiven plats.
EXW-säljaren måste packa försändelsen på rätt sätt. Ansvaret överförs till köparen, när den av köparen angivna varuleverantören hämtar paketet på den av säljaren angivna platsen. Köparen ansvarar för försäkring av varan. Köparen är även ansvarig för lastningen av varan.
EXW används vanligtvis för inrikes försändelser, medan FCA är ett bra alternativ för utrikes försändelser. Säljaren är inte ansvarig för exportklarering, så det är bättre att använda FCA-alternativet om köparen själv inte kan ta hand om exportklareringen på ett enkelt sätt.
FCA ”Free Carrier (t.ex. FCA Stockholm)” Fritt fraktföraren.
Parterna ska noggrant komma överens om varifrån varan ska hämtas, t.ex. säljarens lager.
Säljarens ansvar:
• Packning av varan
• Exportklarering
• Lastning
Köparens ansvar:
• Kontroll av varan
• Ansvaret för varan överförs till köparen från varans avhämtningsställe
• Expeditionsavgifter
• Försäkring
• Importklarering och därtill hörande kostnader
• Lossning av last
CPT ”Carriage Paid To (t.ex. CPT Göteborg)” Frakt betald till.
I det här alternativet ska parterna noggrant komma överens om vid vilken leveransplats säljarens ansvar slutar. I avtalet är det bra att även nämna lossning av varorna.
Säljarens ansvar:
• Packning av varan
• Exportklarering
• Lastning
• Expeditionskostnader till en överenskommen ort
Köparens ansvar:
• Kontroll av varan
• Köparen är ansvarig för varan redan från avsändningsplatsen
• Expeditionsavgifter
• Försäkring
• Importklarering och därtill hörande kostnader
• Lossning av last
CIP ”Carriage and Insurance Paid (t.ex. CIP Malmö)” Frakt och försäkring betald till.
Annars samma som CPT, men säljaren ansvarar för att försäkra försändelsen fram till mottagarens terminal, varifrån köparen försäkrar varan. Säljaren behöver bara försäkra varan till det minimala, så köparen ansvarar för tilläggsförsäkringar. Ansvaret för varan övergår till köparen redan i samband med hämtningen av varan.
Parterna kan redigera det här leveransvillkoret och överförandet av ansvaret.
DAT (t.ex. DAT Umeå) ”Delivered At Terminal” Levererat angiven terminal.
Säljarens ansvar:
• Packning av varan
• Exportklarering
• Lastning
• Expeditionskostnaderna till en överenskommen terminal (om man i ett eventuellt avtal till och med måste skiva ner terminalplatsen dit varan levereras).
• Lossning av varorna i överenskommen terminal
Köparens ansvar:
• Kontroll av varan
• Expeditionsavgift från överenskommen terminal till slutdestination
• Försäkring
• Importklarering och därtill hörande kostnader
• Lossning av last
DAP (t.ex. DAP Kiruna) ”Delivered At Place” Levererat angiven plats
Säljarens ansvar:
• Packning av varan
• Exportklarering
• Lastning
• Expeditionskostnader till överenskommen destinationsort (destinationsorten ska komma överens om så noggrant som möjligt)
• Lossning av varorna på överenskommen destinationsort
Köparens ansvar:
• Kontroll av varan
• Försäkring
• Importklarering och därtill hörande kostnader
DDP (t.ex. DDP Haparanda) ”Delivered Duty Paid” Levererat förtullat
Säljarens ansvar:
• Packning av varan
• Exportklarering
• Lastning
• Expeditionskostnader till överenskommen destinationsort
• Lossning av varorna på överenskommen destinationsort
• Importklarering (Importklareringen inkluderar förtullning samt skatter på destinationen)
DDP ska inte användas om säljaren inte på ett enkelt sätt kan skaffa importklarering för varan. Man kan även komma överens om att säljaren ansvarar för det kostnader som köparen får av att göra detta.
Köparens ansvar:
• Kontroll av varan
• Försäkring
• Lossning av last
Fraser som endast passar för sjötransport:
FAS (t.ex. FAS Visby) ”Free Alongside Ship” Fritt fartygets sida
Säljarens ansvar:
• Packning av varan
• Leverans av varan till fartygets sida/på en lastningsplats ämnad för fartyget, som köparen har valt
• Exportklarering
Köparens ansvar:
• Kontroll av varan
• Lastning av varan i överenskommen hamn
• Transportkostnader
• Ansvaret för varan överförs till köparen när säljaren har levererat varan till den överenskomna platsen
• Försäkring
• Importklarering
• Lossning
FOB (t.ex. FOB Östersund) ”Free On Board” Fritt ombord
Om det är frågan om en containertransport lönar det sig att använda FCA som leveransvillkor.
Säljarens ansvar:
• Packning av varan
• Exportklarering
• Lastning av varorna ombord på båten i en överenskommen hamn
Köparens ansvar:
• Kontroll av varorna
• Ansvaret för varan överförs till köparen från avsändningsdestinationens hamn
• Transportkostnader från avsändningsdestinationens hamn
• Försäkring
• Importklarering
• Lossning
CFR (t.ex. CFR Sundsvall) ”Cost and Freight” Fri kostnad och frakt
Säljarens ansvar:
• Packning av varorna
• Exportklarering
• Lastning av försändelsen i överenskommen hamn
• Transportkostnader till mottagardestinationens överenskomna hamn
Köparens ansvar:
• Kontroll av varorna
• Ansvar redan från avsändningsdestinationens hamn
• Försäkring
• Importklarering och därtill hörande kostnader
• Lossning
CIF (t.ex. CIF Oskarshamn) ”Cost, Insurance and Freight” Fri kostnad, försäkring och frakt
Vid containertransporter lönar det sig att välja CIP som leveransvillkor
Säljarens ansvar:
• Packning av varorna
• Exportklarering
• Lastning av varorna i överenskommen hamn
• Transportkostnader till överenskommen hamn och till överenskommen plats där
• Försäkring fram till överenskommen hamn
Köparens ansvar:
• Kontroll av varorna
• Ansvar för försändelsen redan från avsändningsdestinationens hamn
• Importklarering och därtill hörande kostnader
• Lossning
Ta direkt kontakt med transportföretaget:
Om du försöker skicka följande produkter, observera att de alla kommer med begränsningar. Kontakta transportföretaget för att ta reda på om varan kan skickas och på vilket sätt.
Skicka paket utrikes, ytterligare information om landspecifika begränsningar hittar du även här.
Pengar, värdepapper, lottokuponger, resecheckar, platina, guld eller silver behandlat eller obehandlat, ädelstenar, smycken samt övriga värdeföremål
Narkotika t.ex. LSD, morfin, kokain, cannabisprodukter, opium
Hampprodukter, t.ex. kläder eller skönhetsprodukter som innehåller tetrahydrocannabinol.
Propaganda- och hatmaterial
Alkohol och tobaksvaror
Förfalskningar och piratprodukter
Skjutvapen, patroner, luft- och gaspistoler samt föremål som liknar dessa
Sprängämnen
Levande eller döda djur
Lättfördärvliga livsmedel
Levande växter
Föremål eller ämnen som enligt lag är förbjudna att inneha eller använda
Andra förbjudna ämnen eller föremål som har begränsningar riktade mot sig finns under punkten farliga ämnen.
Litium batterier
1. Följande försändelser av litiumbatterier (i punkt 1) är befriade från transportbestämmelserna för farliga ämnen:
En apparat får innehålla högst två batterier som är installerade i apparaten. Försäkra dig om att batteriernas kilowatt inte överstiger den tillåtna gränsen.
OBS! När du skickar paket som innehåller ett litiumbatteri utrikes, måste batteriet vara installerat inuti apparaten. Extra batterier får inte ens skickas i originalförpackningen. Kontrollera också landspecifika begränsningar här.
Du får skicka högst två apparater som är packade i separata lådor när litiumbatterierna (max. 2 st batterier, 4 celler per apparat) är installerade i apparaterna. Apparaterna måste dock packas i hårda lådor, de måste skyddas från kortslutning och man ska se till att apparaterna inte kan starta under leveransen.
Du får inte t.ex. skicka 3 st bärbara datorer eller 3 st mobiltelefoner i samma försändelse. Leksaker som innehåller 4 st batterier: ta ut batterierna innan avsändande.
2. När man skickar litiumbatterier ska man alltid följa internationella stadganden om transportslag. Där ingår bl.a. vissa slags packningsmetoder, eventuell dokumentation samt utbildningskrav.
Observera att defekta batterier inte får skickas med flyg. Om du misstänker att batteriet är defekt, ber vi dig att kontakta transportören för att reda ut saken.
Transportörer har olika praxis när det gäller försändelser av litiumbatterier. Om du är osäker om försändelsen, ber vi dig kontakta den transportör som du har valt. Det kan även finnas landspecifika begränsningar som gäller skickandet.
Litiumbatterier kan klassificeras i två olika kategorier:
1. Litiummetallbatterier som är vanliga engångsbatterier som t.ex. används som strömkälla för klockor, miniräknare eller små radioapparater. Dessa batterier får inte skickas separat förpackade med flyg. Det lönar sig att kontrollera praxis hos den valda transportören.
2. Litiumjonbatterier är laddningsbara batterier som till exempel används i mobiltelefoner och bärbara datorer. Majoriteten av de litiumjonbatterier som säljs till konsumenter överstiger inte 100 wattimmar.
UN-koder för separata litiumbatterier:
UN 3090, Litiummetallbatterier
UN 3480, Litiumjonbatterier
Batterier installerade inuti apparaten eller packade med apparaten:UN 3091, Litiummetallbatterier inuti apparaten
UN 3091, Litiummetallbatterier packade med apparaten
UN 3481, Litiumjonbatterier inuti apparaten
UN 3481, Litiumjonbatterier packade med apparaten
Packning
Vid packning ska man alltid beakta batterispecifika packningsanvisningar. Packningsanvisningarna beror på vilken slags batteriförsändelse det är fråga om (batteriet separat, installerat inuti apparaten eller packat med apparaten) och vilken effekt batteriet har. Avsändaren ska i regel ha utbildning inom det specifika transportslaget eller i vissa undantagsfall i alla fall ha anvisningar om hur litiumbatterier packas. Om du är osäker om praxis, kontakta det transportföretag som du har valt för att få anvisningar.
Sändning
Om det är fråga om en returförsändelse, kontakta säljaren eller en annan aktör som hjälper dig med returen av apparaten. Alla avsändare ska följa internationella stadganden som styr skickandet av litiumbatterier. Om apparatens tillverkare ber dig att skicka tillbaka försändelsen på grund av ett defekt batteri, får den inte skickas med flyg.
Om du misstänker att ett ämne är farligt, ta kontakt i förväg
Konsumenter får inte skicka ämnen eller föremål som klassificeras som farliga. Om du misstänker att din försändelse är ett farligt ämne, kontakta transportföretaget för att reda ut saken.
Vad är farliga ämnen?
Farliga ämnen är föremål och ämnen som kan orsaka en märkbar risk för hälsa, säkerhet, egendom och miljö.
Farliga ämnen kan bl.a. förekomma i verktyg, mobiltelefoner, bilreservdelar samt andra reservdelar, medicinska apparater och ämnen, kemikalier, ficklampor och andra lampor, fotoutrustning, kylskåp, hemtillbehör, cylindrar, elapparater, laboratorieprov o.s.v.
Exempel på farliga ämnen:
Torris, litiumbatterier, alla varor som innehåller lättantändliga vätskor eller giftiga ämnen t.ex. kvicksilver, trycksatta behållare, magneter, olika slags batterier, olika slags förpackningsmaterial, tändstickor och andra tändare, vilken som helst vara som har innehållit bränsle eller andra brinnande vätskor, sprängämnen, ammunition samt vapen.
Eftersom många transportörer har olika interna praxis gällande farliga ämnen, ber vi dig kontakta den transportfirma som du har valt för att få mer information/ta reda på saken.
Du hittar mer information om landsspecifika försändelseinstruktioner här.
Försäkra att det ingår en upphämtning i din leverans med att välja upphämtning från tillvalen.
OBS: Vissa leveranssätt kräver att du måste manuellt beställa en upphämtning.
Du kan även kontakta vår kundtjänst – vi ordnar upphämtningen för dig.