Kundnummer Guide för att installera eget kundnummer – Shipit.se | Shipit.se

Kundnummer

Här hittar du mer information om kundnummer och olika API-nycklar som behövs för att komma igång med en Shipit integration

Bring - API-tillgång

Om du vill använda Bring behöver du ha följande uppgifter från Bring: Customer number, API UID och API Key.

Du hittar dessa uppgifter när du logga in i Mybring.com. Se bilden nedan

Klicka Profil och inställningar --> Kundinställningar --> API-tillgång

Förklaringar till olika termer:

Customer Number = Bring kundnummer

API UID = Samma e-post som du använder för att logga in i Mybring

Exempel: [email protected]

API Key = Mybring API-nyckel

Exempel: 1234abc-abcd-1234-5678-abcd1234abcd

CityMail - Kundnummer och API access

Kontakta CityMail så skapar de ett kundnummer åt dig och öppnar för så kallad API Access. Shipit ansluter sedan till Citymail via API.

DB Schenker Shipment-API access

API-lösning för fraktdokument och informationsöverföring

Shipit har stöd för DB Schenker Sveriges Shipment-API, men för att de ska fungera behöver du ha kundnummer, API-key, Customer-UNB och Customer Company Name från DB Schenker.

Ni kan använd nedan länk för att begära access för ditt företag: https://forms.office.com/e/9yTbMwnnBi

Välj "Customer, to be shared to your system developer" i formuläret och ange först Shipit Sverige AB och [email protected], därefter anges era företagsuppgifter.

DB Schenker återkopplar accessuppgifter till vår testmiljö. Efter att Shipit skapat och sänt in testsändningar för godkännande, via Shipit, till DB Schenkers Shipment-API support, återkopplas accessuppgifter till Schenkers produktionsmiljö.

För att testerna skall gå smidigt behöver ni återkoppla till Shipit kundservice ert svenska DB Schenker kundnummer samt vilka transportprodukter och tillval ni vill använda.

DB SCHENKER tjänster via Shipit:

DB SCHENKERparcel

DB SCHENKERparcel box

DB SCHENKERparcel ombud

DB SCHENKERparcel retur via ombud

DB SCHENKERparcel hem dag med kvittens

DB SCHENKERparcel hem dag utan kvittens

DB SCHENKERparcel hem kväll med kvittens

DB SCHENKERsystem

DB SCHENKERsystem home

Postnord

Du väljer mellan Postnord Sverige (Pall och pakettjänster) eller/och Postnord Brev. De har två olika "kundnummer" och nedan hittar kort förklaring hur du kan identifiera dem.

Postnord Sverige: 0XXXXXXXX1 (Produktionskundnummer eller Produktionsnamn som innehåller ca 10-12 tecken)

Postnord Brev: 2XXXXXX9 (Kundnummer som innehåller åtta tecken)

Du hittar dessa uppgifter när du loggar in i https://portal.postnord.com och klickar Användare --> Mitt konto

UPS - Create user ID and API connection

New user

Log in on UPS and follow these steps in this link: https://developer.ups.com/get-started?loc=en_US

  1. Create an app for each combination of User login and UPS customer number.

  2. Activate the following products:

  • Authorization (OAuth)

  • Time In Transit

  • Locator

  • Shipping

  • Pickup

  • Rating

Copy/Save Client ID and Client Secret. Add products in use

Log in to your Shipit Account and add Customer number, Client ID and Client Secret in Carrier Contracts.