PostNord stoppar temporärt varusändningar till USA PostNord stoppar temporärt varusändningar till USA | Shipit.se
Världskarta uppbyggd av kartonger med fraktetiketter och hanteringssymboler – symboliserar internationell paketlogistik.

PostNord informerar i ett pressmeddelande att varusändningar till USA temporärt pausas till följd av förändringar av tull- och tariffreglerna för USA

  • Tullfriheten för sändningar av mindre värde till USA pausas: Från och med 2025-08-29 krävs förbetalda tullavgifter för alla kommersiella försändelser före ankomst till USA.

  • Postala frakter stoppas tillfälligt: Flera länders postala försändelser, inklusive svenska PostNord, stoppar kommersiella försändelser till USA i väntan på en lösning.

  • Undantag: Dokument och gåvor mellan två privatpersoner med värde upp till 100 USD.

  • Sista inlämningsdag PostNord: Fredag 2025-08-22 för att sändningen ska hinna fram före ändringen träder i kraft.

  • Shipit stödjer fortsatta frakter: Du kan fortfarande skicka paket via UPS. Shipit skickar automatiskt in UPS Paperless® Invoice för alla försändelser.

    • Säkerställ korrekt tulldata: 10-siffrig HS-kod (så kallad HTS-kod sök rätt kod här), varuvärde och tydlig varubeskrivning på engelska.

Vad är det som har ändrats i USA?

USA pausar den tidigare aktiva tullfriheten som gäller import av varor till ett värde upp till 800 USD från och med den 29 augusti 2025. Detta innebär att samtliga kommersiella varuförsändelser till USA nu kommer att kräva att eventuell moms, tullavgift och hanteringskostnad måste betalas före paketets ankomst till USA.

Eftersom stödjande betalningssystem ännu inte finns tillgängliga hos postoperatörer i flera europeiska länder kommer flera länder tills vidare stoppa sina postala kommersiella varuförsändelser till USA.

Europeiska postoperatörer samarbetar nu nära med de amerikanska tullmyndigheterna och Världspostunionen för att hitta en lösning. Målet är att möjliggöra fortsatt kommersiell varutrafik så snart som möjligt.

Kan jag fortsätta frakta till USA?

Genom Shipit kan du fortsätta skicka paket till USA till exempel via UPS. Observera att många mottagare ännu inte känner till att de nya importreglerna innebär tullavgifter även för försändelser under 100 USD. Det kan skapa samma typ av problematik som under Brexit och resultera i onödiga returer där kostnaderna i slutändan belastar avsändaren.

Shipit hjälper kunderna genom att automatiskt skicka in UPS Paperless® Invoice för alla skapade försändelser. Kontrollera gärna att följande uppgifter är korrekta för era frakter: 10-siffrig HS-kod, varuvärde och tydlig varubeskrivning på engelska. Kontakta oss om ni upptäcker att en pågående frakt saknar viktig tullinformation.

Vi följer situationen noggrant och informerar så snart ny information finns tillgänglig.