Då du tar emot en försändelse
Kontrollera din försändelse och gods vid mottagande.
Viktig information om hur du ska agera när du tar emot en försändelse.
Innan du signerar försändelsen som mottagen, kontrollera försändelsen noggrant och om du märker avvikelser, t ex i försändelsens skick eller saker saknas på försändelsen, markera en RESERVATION, det vill säga notera saken i fraktsedeln. Om det finns bucklor i försändelsen, notera din uppmärksamhet i fraktsedeln. Detta gör att en reklamation kan göras till transportföretaget, utan RESERV är det omöjligt att verifiera att försändelsen var skadad vid tidpunkten för mottagandet. Så detta måste definitivt ske innan du signerar försändelsen som mottagen och en lapp måste lämnas på varje sida i fraktsedeln, även på den kopia som lämnas till transportföretaget. Detta definieras i lagen om vägtransportavtal.
Om transportföretaget använder en elektronisk kvittensanordning, be föraren att göra ett undantag för enheten innan kvittering.
Vid mottagandet av godset ska mottagaren kontrollera om uppgifterna som anges i fraktsedeln överensstämmer med antalet paket och den beställda kvantiteten. Mottagaren ska göra en reservation för detta i fraktsedeln och samtidigt ange anledningen till reservationen. Reservationer och deras skäl ska också noteras i fraktsedeln, om det finns något att notera i varornas eller förpackningens skick. En reservation är därför en anteckning som visar att uppgifterna på varan och fraktsedeln skiljer sig från varandra. Om fraktsedel används och transportören inte har antecknat reservation i fraktsedeln och anledningen till det, anses det vanligen vara att godsets och förpackningens observerbara skick var gott vid mottagandet och att antalet och skicket på den paket var i enlighet med uppgifterna i fraktsedeln.
Efter att ha gjort bokningen, gör ett klagomål till oss utan dröjsmål via e-post till kundtjänst på shipit.se